onsdag 23 mars 2011

Vaniljpaj

Äntligen har våren kommit för att stanna, hoppas jag! I förmiddags tog vi turen runt Kronoberg och det var superhärligt i luften! Vårjacka fick det bli, och till och med uppknäppt, inte helt frivilligt dock, den blir väldigt tajt när jag knäpper den =) Förhoppningsvis kommer alla promenader att göra lite skillnad till sommaren!

Så här i våffeltider kan det behövas en fräsch, syrlig paj att njuta av! Förra helgen bjöd jag på denna goda vaniljpaj när Gustavs farmor & farfar var på besök, superenkel att göra och blir bara godare ju längre den får stå! På denna valde jag blåbär, men de funkar med vilka bär som helst!



Vaniljpaj

Pajdeg:

2 msk socker

200 gr margarin

2 äggulor

4-5 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

Kräm:

2,5 dl grädde

1,5 dl socker

4 dl creme fraiche

2 msk vaniljsocker

Blanda alla ingredienserna till pajdegen och tryck ut i pajform, grädda i 225 grader 20-25 min.

Vispa socker och grädde HÅRT! Rör ner creme fraiche och vaniljsocker. Häll i pajskalet och låt det stå ett dygn, lägg på färska bär innan servering!

MUMS!

Idag har vi inhandlat små salix-träd, vita bellis och murgröna så det ska bli lite vårfint på trappan, dax att ta en sväng ut i garaget och plantera!

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar