torsdag 23 juli 2009

Rullgardin från Mairo

När vi flyttade in i februari köpte jag rullgardiner ifrån Mairo med motivet "Ogräs" till köket. Sovrummet blev länge utan gardin då jag inte hittade någon som passade. På rullgardinen sitter väldigt mycket tyg om man inte använder dem som rullgardiner vilket jag tyckte var onödigt, eftersom ogräsmotivet passade perfekt även i sovrummet gjorde jag två rullgardiner av en, lätt som en plätt.


Det enda som behövs är



* rullgardinsfästen, finns i gardinaffärer
* pvc-rör, typ avloppsrör med 30 mm diameter, jag hitta mitt på K-rauta bland just avloppsrören
* häftapparat



Börja med att rulla ut rullgardinen och klipp av önskad längd, klipp från den översta delen så du behåller sömmen längst ned. Tyget räcker gott o väl till två gardinkappor.



Sy en likadan söm i nedkant av tyget du klippt av. Hitta en lämplig trästicka att trä igenom.


Häfta fast tyget på pvc-röret, se till så det blir rakt. Rulla upp gardinen försiktigt ett par varv. Fäst den i rullgardinsfästena som du monterat i väggen.

Vips så har du två fina rullgardiner.



Så här blev mina.....

Ursprungliga rullgardinen i köket med lite mindre tyg på rullen bara....


Den nya rullgardinen i sovrummet....


/MalDa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar